![]() | . |
Laatste notering 01 november 2019 |
Update 11 november 2020 : Vanaf eind 2020 gaat Wessanen verder als Ecotone vanuit het nieuwe hoofdkantoor in Lyon. Ecotone / Wessanen is producent van diverse biologische voedingsmiddelen en verhandelt dit in de Benelux, Frankrijk, het Vereningd Koninkrijk en Duitsland. Merken die Ecotone voert zijn onder andere Zonnatura, Whole Earth en Bonneterre. |
Update juli 2019 : Wessanen is in gesprek met een consortium onder leiding van investeerder PAI Partners over een overnamebod. Het bod bedraagt 11,50 euro per aandeel (inclusief dividend) in contanten. Begin juli lanceerde PAI zijn bod op alle aandelen Wessanen met een waarde van in totaal 885 miljoen euro. De overname wordt gesteund door het bestuur en de raad van toezicht van Wessanen en de ondernemingsraad heeft een positief advies gegeven. Op 29 augustus 2019 is er een buitengewone vergadering over de transactie. |
Update 30 augustus 2019 : Aandeelhouders van Wessanen hebben op 29 augustus tijdens een buitengewone algemene vergadering ingestemd met de overname door het Franse PAI Partners. De drempel om het bod gestand te doen, werd verlaagd van 95 naar 80 procent. |
Update 17 september 2019 : De overname van Wessanen is voltooid verklaard. Van alle aandelen is 91,39 % aangemeld. De overige aandelen kunnen tot en met 25 september nog worden aangemeld. PAI wil Wessanen van de beurs halen na afronding van de deal. Het bod van 11,50 euro per aandeel (inclusief dividend) is in contanten. In de tussenliggende periode is al wel 0,14 euro dividend per aandeel aan aandeelhouders uitgekeerd, zodat nog 11,36 euro per aandeel resteert |
Update 30 september 2019 : Wessanen verdwijnt per 1 november 2019 van de beurs in Amsterdam. De nieuwe eigenaar - een consortium onder leiding van de Franse investeerder PAI - heeft inmiddels 96,81 procent van de aandelen Wessanen in handen. |
Ex-dividenddatum | Wessanen |
ex-dividend | soort dividend | bedrag | betaalbaarstelling |
15-04-2019 | Jaardividend 2018 | € 0,14 | 18-04-2019 |
16-04-2018 | Jaardividend 2017 | € 0,13 | 19-04-2018 |
18-04-2017 | Jaardividend 2016 | € 0,12 | 20-04-2017 |
18-04-2016 | Jaardividend 2015 | € 0,11 | 21-04-2016 |
Agenda | Wessanen |
18-10-2019 | Trading update Q3 2019 |
19-07-2019 | Trading update H1 / Q2 2019 |
18-04-2019 | Trading update Q1 2018 |
11-04-2019 | Algemene Aandeelhouders Vergadering |
12-02-2019 | Jaarcijfers 2018 / Trading update Q4 2018 |
19-10-2018 | Trading update Q3 2018 |
20-07-2018 | Trading update H1 / Q2 2018 |
Taxatie WPA - Dividend | Wessanen |
WPA | payout ratio | dividend | info | |
2019 | € 0,50 TAX | 32 % | € 0,15 TAX | Zie update: Onder bod !!! |
2018 | € 0,47 | 32 % | € 0,14 | |
2017 | € 0,47 | 28 % | € 0,13 | |
2016 | € 0,30 | 40 % | € 0,12 | |
2015 | € 0,49 | 30 % | € 0,11 | |
2014 | € 0,60 | 67 % | € 0,10 |
Dividendbeleid | Wessanen |
Dividendbeleid - Het dividendbeleid gaat uit van een cash jaardividend, waarbij het dividend stabiel is of met de tijd groeit. In lijn met dit dividendbeleid gaan wij voor de komende jaren uit van een payout ratio tussen de 25 % en 35 % van de netto winst.
Outlook | Wessanen |
- Outlook - februari 2019 - Waar de opbrengsten uit eigen merken in het tweede en derde kwartaal nog krompen, werd er in het vierde kwartaal van 2018 een groei gerealiseerd van krap zes procent. Toch blijft Wessanen terughoudend over de toekomst. Voor het huidige boekjaar voorziet Wessanen een lage tot gematigde groei van de eigen merken. Daarnaast rekent het bedrijf op een verdere krimp van de private labels. Wessanen lijkt te kampen met het gegeven dat grote retailers druk uitoefenen op de speciaalzaken, waar Wessanen 40 procent van zijn omzet vandaan haalt. Dit leidt tot verlies aan marktaandeel en zal voor lagere prijzen in deze winkels zorgen, wat vervolgens weer tot margedruk kan leiden.
- Outlook - juli 2019 - Wessanen heeft in de eerste helft van dit jaar 42% meer nettowinst behaald. De omzet was nagenoeg gelijk. Wessanen rekent voor heel dit jaar op een ebita-marge van 8 tot 9 procent, met een lage tot gematigde groei van de eigen merken en verdere afname van verkopen van private-labelproducten.
